10 Tips til selvprofilering
ved Per Holm (pamfletskriver , social kommentator og medarbejder).

23.08.01

Hvis du vil have positiv opmærksomhed fra dine overordnede, skal du engang imellem skrive voksne almindeligheder til alle i dit firma. Her er de ti bedste:

De 10 bedste måder at profilere sig selv på i emails til alle@kontor.dk

EmneEksempelBetydning
.
1. Brug toiletbørsten."Det kan ikke være rigtigt at vi som voksne mennesker ikke kan finde ud af at bruge toiletbørsten , når vi har været på.Jeg er mere voksen, jeg kan tildeles ansvar.
.
2. Sluk lyset. Sæt alarmen til"Da jeg kom her til morgen kl. 6 stod lyset og brændte og der var flere computere, der var tændt. Ikke at jeg er økoflipper, men firmaet har altså andet at bruge pengene til!Jeg beskytter firmaets investeringer. Jeg står frem og erkender det! Jeg kommer tidligere end jer andre fordi jeg er så pligtopfyldende og motiveret.
.
3. Levér de ting tilbage, du har lånt"Det kan ikke være rigtigt at vi som voksne mennesker..."Jeg er holder orden på kontoret.
.
4. Husk at stille kaffekopperne på plads. Tøm askebægrene."Da jeg kom her til morgen lugtede der af sure skod. Er det noget at vise frem til kunder, der kommer på virksomhedsbesøg?Jeg bekymrer mig i den grad om de store linjer i firmaet.
.
5. Tak til en eller anden for en eller anden hjælp. Det er vigtigt at vi hjælper hinanden"En stor tak til Lissi. Hun viste mine gæster rundt i 20 minutter, mens jeg sad i et vigtigt møde. Sådan!Fik I med, at jeg sidder i vigtige møder? Jeg er på vej. En af firmaets unge løver!
.
6. En tak til ledelsen for dens store udsyn, store menneskelige kvaliteter og nødvendige tiltag."Et stort tillykke med at opkøbet af den mindre virksomhed nu er så vel overstået. Jeg var lige ved at være bange for at Chefen skulle få et hjertetilfælde af stress!Jeg bekymrer mig om firmaets store forretninger og Chefens velbefindende.
.
7. En tak til chefen og de øvrige medarbejdere for sommerfesten."Det er sådan en, der gør en stolt over at arbejde et sted som her!Til trods for at jeg er ener sprøjter det ud af mig med team-følelse og så er jeg både social og taknemmelig.
.
8. Friske kommentarer når det nationale eller lokale hold har vundet i fodbold. Måske lidt om Melodi Grand Prix."Det kalder jeg bold. 3-0! Det er ved sådanne lejligheder man er stolt at at være..."Jeg er social.
.
9. Selv den mindste notits om firmaet i pressen skal kommenteres. Først. Gerne rosende"Så-dan Marketing!". Er omtalen negativ skal omtalen erklæres for fejlagtig, uretfærdig og useriøs og ende med "Men de ved jo heller ikke at vi har verdens bedste firma med overlegne produkter, verdens bedste kolleger og at vi arbejder hårdt på at overgå alles forventninger.Jeg vil kæmpe for og heppe på firmaet.
.
10. Namedropping"Jeg sad lige og spiste middag med min gode ven Niels Østergård fra Handelshøjskolen, og han sagde 'arbejder du ikke for det firma? Ja, det går sgu' godt for jer. jeg er imponeret.'"

"Er der nogen der er friske på et spil golf! Ib og Bo og mig har lejet 18 huller i Rungsted på onsdag, og der er stadig ledige pladser. Men skynd dig!"

Jeg er gode venner med en kendt. Jeg er dermed mere betydningsfuld end folk, der ikke er det. Jeg kan lettere forfremmes.

Vi spiller golf, for det er nemlig moderne. Vi er vældig sociale, for vi deler gerne vores oplevelser med andre. Vi er populære, for vores arrangement er så stor en succes at det næsten er umuligt at komme med - selv om vi i virkeligheden stadig kun er os tre, og hænger på en kodyl regning, hvis ingen andre melder sig.

Variationer

Man bestemmer selv om man vil starte i det negative og gå til det positive ("Da jeg kom her i morges...") eller bare køre lige ud ad landevejen positivt.

Jeg sværger på, at det virker. Det har virket for mig. Og undersøgelser viser at det virker i alle firmaer.

Hvad nu? Tja, du kan for eksempel læse min vejledning i kontorlivet.

Smut til forsiden eller Skriv til mig.                                   
© mig og en masse andre mennesker